رفع حصر، در حصر اختلاف

«آرمان» گزارش مي‌دهد
رفع حصر، در حصر اختلاف
آرمان: اواخر سال گذشته بود که تعدادی از نمایندگان مجلس از قول مساعد برخی مقامات نسبت به رفع حصر تا پایان سال 96 خبر دادند. سال 96 تمام شد، اما خبری از آن نشد. حال بسیاری امیدوارانه نسبت به حل موضوع در روزهای ابتدایی سال جدید‌ می‌نگرند. رئیس‌جمهور در سال 92 و 96 از تلاش برای حل آن خبر داد و محمدرضا خاتمی درباره این تلاش‌ها گفت: ‌«آقای روحانی با صداقت منویات خودشان را بیان کردند و این ایده‌ها در حقیقت نظر جامعه را نسبت به ایشان مشخص کرد، روحانی در دوران قبل تلاش بسیاری کرد و حتما در دور دوم تلاش خود را برای این مساله بیشتر خواهد کرد. ولی معتقدم بیشتر از روحانی نهادهای دیگر هم باید توجه کنند که در این گردهمایی‌ها چه گذشت». در سال جدید تلاش‌ها برای تغییر در وضعیت ادامه داشت به‌نحوی که الیاس حضرتی از اعضای فراکسیون امید مجلس در 13 فروردین سال جاری با بیان اینکه تصمیم‌گیری در این زمینه با اذن مقامات عالی کشور به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است، از رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی خواست به وظیفه قانونی خود عمل کند». اکنون باز هم نگاه‌ها به سمت روحانی رفته است تا شاید اظهارنظری برای روشن شدن وضعیت داشته باشد. علی مطهری نایب‌رئیس دوم مجلس هم از جمله افرادی است که در سال‌‌های اخیر پیگیر این موضوع بوده و همواره در مذاکرات خود با مقامات بر این موضوع تاکید داشته است. وی معتقد است: «آزادی این افراد موجب تقویت نظام خواهد شد و آنها همچنان دوستدار نظام هستند».
عامل تقویت وحدت ملی


نایب‌رئیس مجلس در ارتباط با وعده رفع موضوع برخی مقامات و علل تحقق نیافتن آن اظهار داشت: ملاقات‌هایی که در چند ماه پیش با برخی مسئولان امنیتی و قضائی داشتیم، نشان می‌داد آنها نگاهشان کاملا به موضوع عوض شده و به ما می‌گفتند برنامه داریم که موضوع را حل‌و‌فصل کنیم و به آن خاتمه بدهیم. علی مطهری به ایسنا گفت: یکی از آنها گفت سعی داریم تا پایان سال ۹۶ به حصر خاتمه دهیم و ما آن را به‌عنوان یک قول تلقی کردیم و منتظر بودیم محقق شود که هنوز این اتفاق نیفتاده و امیدواریم در روزهای ابتدایی سال ۹۷ این وعده محقق شود. وی افزود: البته بین مقامات اعم از قضائی و امنیتی در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد، ممکن است برخی از مقامات نظر مثبتی به این موضوع نداشته باشند، اما در مقامات عالی که با آنها ملاقات کردیم نظر مثبت وجود دارد. مطهری در ارتباط با برخی نگرانی‌ها از حل موضوع اظهار کرد: فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی بیفتد، اینها از درون حصر هم گاهی پیغام می‌دهند که نظام را دوست داریم و از دولت حمایت می‌کنیم. در واقع آزادی آنها باعث تقویت وحدت ملی می‌شود زیرا خود این افراد در جریان انقلاب اسلامی بوده و دلسوز هستند و با کسانی که نقشی در انقلاب نداشته‌اند، متفاوت‌اند.
محدودیت رئیس دولت اصلاحات
علی مطهری در بحث رفع محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات اضافه کرد: در مورد رئیس دولت اصلاحات قولی به ما نداده‌اند و صحبتی نشد، اما رفتاری که با ایشان شد خلاف قانون بوده است. اینکه دادستان دادسرای ویژه روحانیت محدودیتی برای ایشان اعلام کند و آن را تمدید کند اصلا وجاهت قانونی ندارد و قابل قبول نیست. نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: سوال مردم این است که چرا با ایشان و آقای احمدی‌نژاد اینقدر متفاوت رفتار می‌شود، این رفتار دوگانه قابل توجیه نیست. البته از همان ابتدا این تفاوت رفتار وجود داشته است. آقای احمدی‌نژاد از روز مناظره تلویزیونی تا امروز از نوعی حمایت برخوردار بوده است در حالی که نسبت به طرف مقابل طور دیگری قضاوت شده است و این روند همچنان ادامه دارد. مطهری در ارتباط با زمینه‌های اعتراضات دی‌ماه عنوان کرد: به‌نظر من برخی مسئولان و تریبون‌ها نقش مهمی در این حوادث داشتند و زمینه‌های آن را فراهم کردند. نقطه شروع اعتراضات هم اقدام مخالفان دولت بود که اینها می‌خواستند به دولت ضربه بزنند ولی کنترل اعتراضات از دستشان خارج شد و به شکل دیگری درآمد. مطهری نسبت به انتقادات به عملکرد رئیس‌جمهور گفت: این موضوع دو علت داشته است؛ یکی رفتار آقای روحانی و شعارهای ایشان در تبلیغات انتخاباتی که بعدا به روشنی از برخی از آنها عقب‌نشینی کرد. در انتخاب اعضای کابینه هم ایشان کاملا چرخش مشهودی داشت و همین موجب ایجاد نوعی ناامیدی در حامیان ایشان شد. نماینده تهران افزود: نکته دیگر شرایط اقتصادی کشور است که با روی کار آمدن ترامپ به آن دچار شدیم. بعد از برجام قدری گشایش ایجاد شده بود، خیلی از بانک‌ها آماده همکاری با ما شده بودند اما به علت تهدیدهای ترامپ عقب‌نشینی کردند و همین موجب شد برگشت پول ما از خارج با دشواری همراه شود. علی مطهری در ارتباط با مساله دختران خیابان انقلاب و مساله حجاب تاکید کرد: این اعتراضات عقبه اجتماعی ندارد. خیلی از خانم‌هایی که حتی پوشش اسلامی را به درستی رعایت نمی‌کنند موافق بی‌حجابی نیستند و می‌دانند این شرایط چه تبعات منفی‌ای دارد. کسانی که این کار را کردند اگر واقعا ابتکار خودشان بوده و به خاطر ابراز عقیده این کار را کردند قابل قبول‌تر است تا اینکه طرحی باشد که از بیرون به آنها القا شده است. من معتقدم رسانه‌ها نباید خیلی این موضوع را بزرگ می‌کردند. البته نوع برخورد با آنها هم همراه با مهربانی و عطوفت باشد. آنها پوشش اسلامی را مغایر با آزادی تلقی می‌کنند، باید با اینها صحبت کرد و حتما از رفتارهای تند با آنها خودداری کرد. نایب‌رئیس مجلس درباره فوت برخی زندانیان و تبعات آن در داخل و خارج خاطرنشان کرد: مسئولیت زندان‌ها با سازمان زندان‌هاست. اخیرا تعداد مرگ‌ها و خودکشی‌ها زیاد شده و این خیلی قابل توجیه نیست. مسئولان هم باید با مردم راحت و روشن صحبت کنند و مردم خبر فوت زندانیان را از بی‌بی‌سی و... نشنوند.